تعمیر تلویزیون سامسونک: Samsung LA40C530F1

در این مدل تلویزیون ال سی دی سامسونگ اکثرا این ایراد بوجود میاد که یکی دو دقیقه روشن است و خود به خود خاموش میشود.(در بعضی مواقع نیم تا یک ساعت)

اگر شما هم این مشکل را دارید پس آدرس رو درست اومدید .با یکی دیگر از آموزش های تعمیرات تلویزیون آیفیکس همراه ما باشید:

A_Samsung LA40C530F1

ریشه یابی مشکل

تعمیر تلویزیون سامسونک: Samsung LA40C530F1 در تلویزیون های ال سی دی، مدار های ولتاژ رو داریم برای راه اندازی و روشن کردن لامپ ها (بکلایت) که به صورت فلورسنت هستند، و مدار اینورتر در سمت چپ(در این مدل) که از های ولتاژ منبع ،تغذیه میشه و چک های که به صورت سری به هم وصل اند و ولتاژ رو به لامپ ها تقسیم میکنند.

Samsung LA40C530F1 نقشه برد اینورتر

اگر یکی از این چک ها خراب باشد یا لامپ مربوط به اون چک مشکل دار یا خراب باشد .(جریان کشی داشته باشد) ولتاژ را از خود عبور نخواهد داد و افت ولتاژ حاصل خواهد شد .

در این حالت مدار پروتکت عمل کرده و به های ولتاژ فرمان قطع خواهد داد. (در چند مطلب جداگانه مبحث پروتکت تلویزیون ها و مانیتور های LCD بصورت کامل تشریح شده است که میتوانید مطالعه کنید).

مثل همین اتفاقی که در این مدل سامسونگ رخ داده است، پس با توجه به اینکه ریشه مشکل را یافتیم حل این مسئله به نظر زیاد هم سخت نیست.

تعمیر کنیم یا رفع پروتکت؟

جواب: رفع یا حذف مدار پروتکت مانند اینه که بجا پر کردن دندان پوسیده مسکن بگذاریم، ولی گاهی اوقات چاره ای نداریم جز اینکه از مسکن استفاده کنیم.

{قبل از اقدام به هر تعمیری سعی کنید لامپ های فلورسنت را تعویض کنید که با تعویض لامپ ها ۸۰ درصد مواقع مشکل حل خواهد شد}

در ادامه حذف مدار پروتکت رو در این مدل تشریح میکنیم . فعلا راه بهتری داریم :

از بالا پین های ۱ و ۳ اولیه/پین های ۲و۴ سیم پیچ ثانویه حسگر/پین ۴ می‌ره به پد تست و دیود دوئل

همان طور که در نقشه چک ها رسم کرده ام.: در چک بالایی(اول) پین ۱ ورودی ،های ولتاژ هست و پین۲ می‌ره به ورودی چک دوم و باز پین ۲ چک دوم به ورودی چک سوم تا آخر بصورت سری

پین سوم در هر چک ورودی ولتاژ منفی هست و پین ۴میره به دیود دوئل و سیم پیچ ثانویه هر چک می‌ره به دو سر لامپ فلورسنت

اگر یکی از چک ها خراب باشد (چه خود سوختگی داشته باشد و چه بخاطر فرسودگی فلورسنت مربوطه جریان کشی داشته باشد. نمی‌تواند نقش خود را بعنوان حلقه زنجیر در مدار سری بخوبی ایفا کند و با اختلاف باری که ایجاد میکند مدار پروتکت را فعال کرده. و موجب خاموشی مدارِ های ولتاژ و در نتیجه خاموشی بکلایت میشود،تعمیر تلویزیون سامسونک: Samsung LA40C530F1

تشخیص چک خراب

مولتیمتر رو روی حالت AC بگذارید و پراپ منفی رو به بدنه وصل کنید. و پراپ مثبت را موقعی که تلویزیون روشن است و بکلایت ها نور دارد به پین تست همان پین ۴ چک بالایی میزنیم .

و تست رو ادامه میدیم تا آخرین چک، آن چکی که ولتاژ رو موقع خاموش شدن بکلایت از خودش عبور نمیده رو پیدا میکنیم و از مدار خارج میکنیم تا زنجیره مدار سری قطع نشه (مانند شکل زیر)

اتصال کوتاه پین ۱ چک خراب به زمین

میتوان بدون ولتاژ گیری هم اینکار رو انجام بدهید ،سیمی که یک سر آن به بدنه وصله رو یک به یک به پین ۱ چک اول بزنید و منتظر باشید . اگه خاموشی بکلایت ادامه داشت چک دوم رو امتحان کنید و تا آخر ، هر جا دیدید خاموشی متوقف شده همان را از مدار خارج کنید.

راه دوم: حذف مدار پروتکت

برای حذف پروتکت میتوانید مقاومت 1820 در روی برد تغذیه رو با یک مقاومت 1.8 کیلو اهمی تعویض کنید و پروتکت رو متوقف کنید.

تا آموزشی دیگر پیروز و تندرست باشید: (گروه تعمیرات تلویزیون tvifix )

با راه های ارتباطی زیر ما را همراهی کنید؛

Behnam Seif

علاقمند به الکترونیک ، تعمیرکار تلویزیون

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Phone icon
تماس تلفنی
تماس با ما
WhatsApp icon
واتساپ